Koncepce sport.výchovy - mladší přípravka U8
Mladší přípravka U8
Motto kategorie „JSEM KOUZELNÍK S MÍČEM“
Základní charakteristika pro trénink:
- prodlužuje se doba soustředění se
- některé děti začínají inklinovat k malým skupinovým aktivitám
- děti jsou citlivé na jakékoliv nadávky, chtějí ,aby je měli všichni rádi
- imitují známé hráče, nosí jejich dresy
- přetrvává malý smysl pro tempo, běhají, až nemůžou
- nutnost dodržovat pauzy na pitný režim
- začíná se vyvíjet fyzická koordinace - vznikají pohybové rozdíly mezi dětmi
- často, někdy i zbytečně padají
- stále je moc nenuťme přihrávat
Cíl: hra 1 na 1 s vykláněním (čelné postavení, bočné postavení, zádama k bráně) – změna cvičení po 6 týdnech učení
Obsah učení fotbalu v ml.přípravce:
1. zábavné cvičení a hry na individuální činnost s míčem – každý má míč
2. zábavná silově-rychlostně-obratnostní cvičení a pohybové hry (stimulují všeobecní i fotbalový rozvoj zábavnou formou
3. fotbalové hry a cvičení 1:1
4. fotbal dvojic až pětic , poziční hry (bagovky)
Etapa základního tréninku
Základní charakteristika:
- velké pohybové a fotbalové rozdíly mezi jendotlivými hráči způsobené nejen vývojovými rozdíly dětí ,ale také příchodem nových hráčů, kteří si na tréninkový proces teprve začínají zvykat
- prohlubování osvojených schopností a dovedností
- rozvoj motorických, rychlostních a koordinačních dovedností a postupné řetězení osvojených dovedností spolu se základními fotbalovými dovednostmi
V této kategorii nadále převažuje preference individuálního herního výkonu nad týmovým a rozvoj herních činností jednotlivce, učení se novým motorickým a koordinačním dovednostem. Nadále se u dětí rozvíjí univerzálnost a rotace na různých postech.
Technické požadavky:
- automatizace pohybových dovedností se zapojením dalších vjemových prvků
- schopnost používat obě nohy pro přihrávku po zemi, vzduchem, na různé vzdálenosti
- přihrát v pohybu, i z místa
- přesně střílet na branku
- hra na různých postech
- rozvoj a stimulace klamných pohybů těla
- učení techniky převzetí míče
- učení krytí míče
- naučit se přijmout trest
- snaha osvojené dovednosti postupně provádět ve vyšší rychlosti
Taktické požadavky:
- běh do prostoru pro příjem míče
- pozice v délce a šířce hřiště
- nesledovat jen míč, ale i hráče
- obsazování hráče a bránit soupeře
- naučit se hrát na různých postech
- učíme krýt míč, když driblujeme (vedeme míč)
Cíle:
- návyk na pravidelnost tréninků, zápasů (turnajů) a věcí s nimi souvisejícími (chování, úcta k soupeři, dochvilnost, samostatnost, převlékání, hygiena a pod.)
- prohlubování osvojených pohybových schopností a dovedností
- využití radosti z fotbalu k získávání základní fotbalové techniky (využití různých pohybových her a průpravných her a průpravných cvičení)
- zdokonalování fotbalových dovedností
- uplatňování naučených základních dovedností ve hře, prostorová orientace ve hře
- rozvoj herních činností jednotlivce
- rozvoj techniky práce s míčem
- obecný tělesný rozvoj
- osvojení a zvládnutí základních fotbalových pravidel – rozehra na začátku utkání nebo po vstřelené brance , autová rozehra, rohový kop, faul, rozehra brankáře a pod.
Forma:
- různé modifikace průpravných her (mrazík, kraby, různé honičky...)
- průpravná cvičení prvního a druhého typu (Coerver)
- využívání přirozené hravosti a soutěživosti dětí
- důležitá komunikace a spolupráce mezi trenérem a hráči, která navozuje vhodnou atmosféru při tréninku
- různé formy fotbalu na malém prostoru s nízkým počtem hráčů inspirované „pouličním fotbalem“ tak, aby hráči byli neustále zapojeni do hry a pracovali s míčem, čímž rozvíjí individuální kreativitu při hře
Trenérské cíle:
- vytvářet přátelskou atmosféru a vztahy hráč – hráč , hráč – trenér
- chovat se v zájmu společnosti – být pro hráče vzorem v každé situaci
- formovat jendotlivce nejen po sportovní stránce, ale i po stránce sociální a psychické
- být trpělivý , nevytvářet na hráče časový nebo výkonnostní tlak
- zavést týmová pravidla pro hráče, rodiče i trenéry a dbát na jejich dodržování
- častá komunikace s rodiči, informovat rodiče o „stylu“ hry – proč, jak, s jakým cílem danou věc děláme
- podporovat obounohost, kreativitu hráčů a radost ze hry
- využívat přirozenou soutěživost hráčů, vždy si najít místo pro pochvalu
- motivovat hráče k pohybu pomocí zábavných cvičení a her – využívat radost ze hry
- v tréninku neustále opravovat i drobné chyby – klást důraz na detaily
- přizpůsobit cvičení dovednostem dětí
- komunikace s hráči během tréninků a zápasů nenátlakovou formou – pomocí otázek, popřípadě návrhů variant zlepšení (provedení)
- z taktických pokynů platí pouze jeden – máme míč = od sebe, nemáme míč = k soupeři (1 na 1), zbytek řešení nechat na samostatném rozhodování hráčů
- nechat hráče co nejčastěji volně hrát – rozvíjí se kreativita a radost ze hry
Tréninkové zásady:
- využívat především skupinovou formu tréninku – malé skupiny = hodně aktivity
- zvyšovat přesnost pohybů (z hrubých na jemné) a postupně odstraňovat pohybovou nadbytečnost
- rozvíjet rychlost, koordinaci a pohyblivost
- zavést základy strečinku (na začátku TJ dynamický, na konci TJ statický – přesnost provedení) a atletické abecedy (lifting, skupink, zakopávání) s důrazem na kvalitu provedení - „houpavý“ kotník, běžecké ruce, narovnané tělo, zvednutá brada
- do tréninku zařadit kroková a dynamická cvičení s využitím pomůcek (koordinační pásy, překážky, kruhy, slalomy apod.)
- rozvíjet pocit míče a práci s ním – různorodá cvičení a hry s míčem (optimálně každý hráč má míč), postupný nácvik fotbalových koníčků (vracení míče do ruky – koníčky s míčem v tašce – senseball – koníčky( s jedním dopadem, koníčky bez dopadu ) - využití cvičení COERVER
- stále využívat pohybové hry a průpravná cvičení , která jde postupně obměňovat (ztížit) tak, abychom postupně došli k požadovanému provedení – neustále opravovat a dbát na kvalitu provedení
- do tréninku zařadit úpolové hry a cvičení
- rozvíjet základní fotbalové dovednosti – vedení míče, zpracování míče, převzetí míče ( do stran, optimálně z pohybu do pohybu) , pokrytí míče, obcházení soupeře, základ přihrávky a střelby přímým nártem
- v tréninku využívat různých druhů a velikosti míčů (míč vel. 3, míč vel.1, minimíč, tenisový míč, míč na rugby, reakční míč, měkký míč, volejbalový míč, pěnový míč…), možnost využít i více míčů současně
- při nácviku využívat metody napodobení – jednoduchý a efektivní způsob – nutnost správného provedení, pro ukázku lze využít i jedince, který danou dovednost zvládá
- hra v malém počtu hráčů
Organizační zajištění:
- trénink 3x týdně – 75 až 90 minut (2x „fotbalový , 1x gymnastika/atletika + hry)
- počet dětí maximálně 8 na jednoho trenéra
Skladba tréninku:
50 % - fotbalové hry a cvičení 1:1 (fotbal dvojic až ctveřic, poziční hry)
25 % - cvičení na individuální činnost s míčem
25 % - zábavná silově-rychlostně- obratnostní cvičení a pohybové hry
Struktura tréninkové jednotky
Úvodní část - cca 10 minut
- zahřátí a nachystání („naladění“) hráčů na trénink pomocí pohybových her s míčem, opakování práce s míčem, zapojit zábavnou formou obratnostní nebo technické prvky, koordinační cvičení
- hry – chytačky s míčem i bez míče, ocásky, mrazík… (rychlost a klamivé pohyby)
Průpravná část – cca 15 minut
- základ dynamického strečinku se zaměřením na koordinaci pohybů a flexibilitu + případná kontrola zkrácení svalstva pomocí jednoduchých cvičení
- nácvik základních dovedností – vedení míče, obcházení soupeře, převzetí míče, přihrávka,slalom s míčem, cvičení Coerver
- nácvik nové dovednosti s míčem
- soutěže v rychlostních úsecích s míčem
Hlavní část – cca 30-45 minut
- cvičení se zaměřením na souboj 1 na 1
- upravená menší forma hry (2 na 2 , 3 na 3, maximálně 4 na 4, hra na více branek, malé formy her...)
Závěrečná část – cca 10 minut
- zklidnění organizmu zábavnou, ale nenamáhavou formou a závěrečné protažení
- kompenzační cvičení
Trénink gymnastika/atletika – gymnastická a pohybová cvičení – 60 minut + 20 minut hra
Atletika-
- technika běhu (nohy, ruce, tělo)
- běžecká abeceda – lifting, skipink, zakopávání,bočné cvaly, předkopávání…
- koordinační žebřík
- rychlostní cvičení
Koordinace-
- cvičení s koordinačním žebříkem (stabilita)
- běh přes překážky (nohy, ruce, tělo)
- nízká krokovka aj.. (frekvence)
- rychlé nohy (špičky, tělo)
Rychlost-
- startovní (ze sedu, vleže, lehu…)
- na pokyn trenéra (otočením…)
- rychlostní vytrvalost (5,10,15,20,25 m)
Balanční cvičení-
- trampolína (salta, roznožky…)
- rovnováhová cvičení (na jedné noze, vleže…)
- stabilizace celého těla (s míčem, bez míče)
Síla-
- úpolová cvičení (přetlačování, zvedání, otáčení…)
- shyby, kliky, zpevňovací cviky
- skoky z místa (obounož, po jedné noze, výskok, trojskok…)
Gymnastika-
- kotouly vpřed, vzad, rozkročmo, letmo
- přemet stranou (hvězda), salto
- šplhání, skok přes švihadlo aj.
- překážkové dráhy
Utkání / turnaje:
- nezdůrazňovat, nepočítat a nezveřejňovat výsledky (možnost výzvy, kolik vyhrajeme na kličky a pod.), i tak je cílem vstřelit co nejvíce branek a co nejméně jich dostat
- žádná specializace na posty, střídání hráčů v brance
- hra po zemi i pod tlakem již od brankáře - „CHYBA JE NORMÁLNÍ ZNAK UČENÍ“
- snaha zapojit do hry prvky naučené z TJ – obcházení soupeře
- důraz na individuální práci s míčem a hru 1 na 1, nevolat „přihraj“ (vlastní volba)
- nechat hráče samostatně se rozhodnout (poté možnost opravit jestli by to nebylo lepší jinak)
Domácí úkoly – cvičení senseball, drilová cvičení
Hráčské posty:
U8 využívá rotace hráčů na různých postech včetně brankařů
Scoutink:
Hráči trénují podle dohody 1-2 tréninky v FK Hodonín + 1 trénink ve svém mateřském klubu za který hrají soutěžní zápasy
Rodče:
- pravidelné informační schůzky (jednou za měsíc nebo dva měsíce) – informovat rodiče o plánech na další období a o stylu hry – proč, jak, s jakým cílem
- dodržování nastolených týmových pravidel, možnost o doplnění těchto pravidel ze strany rodičů
- upozornit rodiče na slušné chování při zápasech (turnajích)
- nevolat na hráče během utkání (turnaje) co mají dělat – nechat hráče samostatně se rozhodnout
- hodnocení chyb nechat na trenérech – pouze chválit a povzbuzovat